FAQ

 

Veelgestelde vragen

Naar bovenTaalreizen (accommodatie)
Kan ik ook combineren, of geen accommodatie boeken?
Natuurlijk kan je ook combineren: bijvoorbeeld eerst een paar weken gastgezin en daarna studentenappartement. Zo breng je afwisseling in je verblijf en profiteer je van de voordelen van beide. Als je zelf accommodatie hebt en alleen de cursus wilt boeken kan dat ook; ook hiervan staan de prijzen in het prijsoverzicht per bestemming.

Eén- of tweepersoonskamer?
Als je een tweepersoonskamer boekt, word je ingedeeld met een medecursist van hetzelfde geslacht en in principe van een andere nationaliteit. Maar je kunt deze ook delen met iemand die je kent - wanneer je samen boekt. Soms kan je een tweepersoonskamer alleen boeken bij aanmelding van twee personen tegelijk. Dit staat dan in het prijsoverzicht vermeld.

Hoe zit dat met maaltijden?
Er zijn vaak een aantal opties: logies (L) betekent alleen overnachting (geen maaltijden); bij halfpension (HP) heb je de overnachting en twee maaltijden per dag (meestal ontbijt en warme avondmaaltijd). Wanneer je volpension (VP) boekt, zijn overnachting en alle maaltijden inbegrepen. De mogelijkheden vind je in het prijsoverzicht van de locatie van je keuze.

Van wanneer tot wanneer?
De accommodatie wordt in de regel geboekt vanaf de dag vóór cursusaanvang, tot de dag na het einde van de cursus. Bijna altijd is dit van zondag tot zaterdag; kijk in het prijsoverzicht voor de informatie per locatie. Natuurlijk kan je ook op andere dagen reizen en extra nachten accommodatie boeken.

Hoe ver van het instituut?
De accommodaties liggen zoveel mogelijk in de buurt van de school; in grote steden is de afstand uiteraard vaak wat groter. De kwaliteit van de accommodatie staat namelijk altijd voorop. In ieder geval is de school altijd goed te bereiken met openbaar vervoer.

Wat moet ik meenemen?
Bij de genoemde accommodatiemogelijkheden is meestal beddengoed aanwezig; handdoeken dien je in veel gevallen zelf mee te brengen. In de bevestigingsinformatie die je voor vertrek van ons krijgt, staan dit soort zaken vermeld.
Naar bovenCollege
Hoeveel zakgeld heb ik nodig?
In de USA/Canada zal je minimaal $250 per maand, in Engeland minimaal GBP 125, aan zakgeld nodig hebben. Aan het begin van elke periode heb je extra geld nodig voor boeken en materialen. Afhankelijk van inbegrepen maaltijden heb je ook daarvoor geld nodig.

Heb ik een auto nodig?
De meeste colleges en universiteiten zijn goed te bereiken met het openbaar vervoer. Zeker in en rondom de grote steden is het openbaar vervoer goed geregeld en heb je geen auto nodig. In Amerika of Canada kan een auto kan je wel veel vrijheid geven als je veel van de omgeving wilt zien. Je zou dan een tweedehands auto kunnen kopen en deze weer verkopen voor vertrek. Het is wel noodzakelijk om hiervoor een aparte autoverzekering af te sluiten.

Mag ik ook werken?
In de USA mag je max. 20 uur per week werken, mits de baan op de campus is en het geen Amerikaanse student verhindert dezelfde baan te nemen. Het is verboden om buiten de campus te werken.

Mag ik één semester volgen?
Ja, dat mag. Sommige studenten volgen één semester waarna ze weer naar huis gaan. Houd er wel rekening mee dat je voor het Fall semester meer keuze hebt uit vakken dan voor het Spring semester.

Moet ik bepaalde vakken volgen?
Sommige Colleges verplichten je om Engels te volgen. De andere vakken kun je zelf kiezen. Colleges bieden vele mogelijkheden: de meeste studenten kiezen vakken die ze thuis niet kunnen volgen, zoals culturele en creatieve vakken of sporten.

Kan ik in de vakanties naar huis vliegen?
De meeste colleges in de USA en Canada hebben vakanties van twee tot zes weken tussen de semesters, en 1 à 2 weken Spring Break in het voorjaar. Het merendeel van de studenten gebruikt deze tijd om door Amerika te trekken of om met hun nieuwe Amerikaanse vrienden mee naar huis te gaan. Wij raden niet aan om naar Nederland te gaan. Uit ervaring weten we dat het erg moeilijk is voor studenten om voor de tweede keer afscheid te nemen van het thuisfront en ook om de draad in de USA / Canada weer op te pakken.

Kan ik in geval van problemen iemand van INTERLANGUAGE bellen?
Ja, je kunt ons tijdens kantooruren altijd bellen of mailen voor steun of advies. Wij proberen dan samen met onze partners in het buitenland een oplossing te vinden. Voor veel van onze college-programma’s is er in het land zelf tevens een gratis 24-uurs noodnummer.
Ieder College of University heeft ook een International Office, waar je altijd terecht kunt met vragen of problemen omtrent je studie of accommodatie.

Ik wil graag nog meer te weten komen over het College-programma
Van de meeste Colleges vind je een ‘fact sheet’ op de betreffende pagina op deze website. Verder kan je ons altijd e-mailen (info@interlanguage.nl) of tijdens kantooruren bellen (010-47.77.455).
Ook kan je een afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek op ons kantoor in Rotterdam.
Naar bovenHigh School
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om voor het High School-programma in aanmerking te komen?
Je bent tussen de 15 en 18½ jaar, haalt redelijke tot goede cijfers op school en hebt een redelijke tot goede kennis van de Engelse taal. Bovendien dien je gemotiveerd te zijn om een jaar of semester lang in een hele nieuwe omgeving te wonen en je aan te passen aan nieuwe gewoonten en situaties.

Hoe word ik op mijn uitwisselingsjaar voorbereid?
De voorbereiding begint al bij het interview en het aanmeldingspakket. Enkele maanden voor vertrek houden we een oriëntatiebijeenkomst met alle toekomstige 'exchange students' en hun ouders. Tijdens de bijeenkomst worden belangrijke dingen besproken en zijn er ook oud-deelnemers aanwezig, die over hun ervaringen kunnen vertellen en je goede tips kunnen geven. Ook kunnen we je na je aanmelding in contact brengen met een oud-deelnemer bij wie je terecht kunt met allerlei praktische vragen of gewoon om jouw spanning een beetje met een 'ervaren' iemand te delen. Verder krijgen jij en je ouders nog een handboek, waarin alles nog eens op een rijtje staat. En natuurlijk kunnen jij en je ouders ons altijd bellen als jullie vragen hebben.

Met wie heb ik contact van INTERLANGUAGE als ik in Amerika zit?
Jouw directe aanspreekpunt wordt jouw 'International Coordinator' (IC). De IC zorgt voor jouw plaatsing op een school en in een gastgezin, maar daar houdt de zorg niet op. Na jouw aankomst in Amerika zal de IC jou en de andere 'exchange students' in de regio uitnodigen voor een kennismakingsbijeenkomst. Ook organiseert de IC enkele activiteiten of bijeenkomsten tijdens jouw uitwisselingsjaar en houdt hij/zij contact met je over de telefoon en per post om te kijken hoe het met je gaat. Tevens heb je een aantal andere contactpunten in de vorm van een 'regional' en een 'national advisor', die je kunnen helpen als je jouw IC niet kunt bereiken of als je een wat ingewikkelder vraag hebt. Ook kun je altijd contact opnemen met ons kantoor in Rotterdam tijdens kantooruren, we vinden het leuk van je te horen. En natuurlijk is er het gratis 24-uursnummer in Amerika, dat je in noodgevallen altijd kunt bellen.

Waar zit jullie hoofdkantoor?
INTERLANGUAGE is een onafhankelijke, Nederlandse organisatie. Voor High School USA werken we met Amerikaanse partnerorganisaties ter plaatse. Hier komt je aanmeldingspakket dan ook terecht zodra het helemaal compleet is. Onze collega's zullen er dan voor zorgen dat de IC's in het land op de hoogte zijn van jullie profielen, zodat er een school en gastgezin voor je gezocht kan worden.

Wanneer kan ik me inschrijven
Dat kan nu al. Het lijkt misschien nog een beetje vroeg, maar we houden nu ook al interviews met studenten die zich hebben aangemeld voor volgend schooljaar. Zo heb je in ieder geval genoeg de tijd om jouw plaatsingspakket in orde te maken en wellicht nog te kiezen voor een plaatsing in een bepaalde staat in de USA. Wil je een staatsvoorkeur opgeven, dan raden we je aan om je zo vroeg mogelijk in te schrijven.

Wanneer hoor ik of ik geaccepteerd ben voor het programma?
Na ontvangst van je aanmelding hoor je snel van ons en zullen we een afspraak maken voor het interview. Tijdens het interview zullen wij proberen ons een zo goed mogelijk beeld van je te vormen op basis van een persoonlijk gesprek, je cijfers, je brief en alles wat er verder ter sprake komt. Binnen een paar dagen hoor je dan of je geaccepteerd bent.

Kunnen jullie me in contact brengen met oud-studenten?
We willen je graag in contact brengen met oud-studenten of studenten die momenteel in het buitenland verblijven. Zo kun je weer wat meer over ons programma en de High School-ervaring te weten komen. Bel of e-mail ons.

Wat gebeurt er als het niet klikt met mijn gastgezin?
We proberen natuurlijk voor iedere student een geschikte familie te vinden. Soms gebeurt het echter dat het gewoonweg niet gaat met een student en een gastgezin. We zullen altijd eerst proberen of er bepaalde zaken uitgepraat kunnen worden. Wie weet berust een probleem op een simpel cultureel verschil of misverstand en kunnen jij een je gastgezin na een goed gesprek een leuk jaar hebben met elkaar. Soms blijkt het echt niet te gaan. In zo'n geval gaan we op zoek naar een nieuw gastgezin of wie weet heb jij inmiddels iemand leren kennen bij wie je wilt en kunt wonen. Ook deze nieuwe tweede gastgezinnen dienen door onze Amerikaanse partnerorganisatie voor het programma geaccepteerd te worden.

Kan ik autorijden als ik in Amerika ben?
Als er op jouw school autorijles wordt gegeven mag je hieraan deelnemen en kun je zelfs je Amerikaanse rijbewijs halen. Buiten de lessen om mag je echter niet rijden. Je doet dus tijdens de lessen puur ervaring op, maar dat is zeker mooi meegenomen.